loading...
بهترین وکیل طلاق و مهریه در مشهد
وکیل مشهد بازدید : 641 چهارشنبه 29 دی 1389 نظرات (0)


لزوم اندازه گيري مرتب فشار خون در خانه

اگر دچار فشار خون بالا هستيد، يا فشار خون‌تان در مرز بالايي حد طبيعي است، لازم است به طور منظم و هميشه آن را در منزل اندازه‌گيري كنيد. اين توصيه، بسياري از مراجع علمي دنياست.

به گزارش سلامت نيوز شمار مبتلايان به فشار خون بالا، هر روز بيشتر مي‌شود: بيماري كه در آن خون با فشار و نيروي هر چه تمام‌تر بر ديواره رگ‌ها مي‌كوبد و خطر ابتلا به حملات قلبي، نارسايي قلبي، سكته‌هاي مغزي، و آسيب‌هاي كليوي را به مراتب بيشتر مي‌‌كند.
يك دستورالعمل جديد درباره مورد اندازه‌گيري فشار خون

به گزارش سلامت نيوز اخيرا يك گروه كارشناسي به رياست دكتر توماس پيكرينگ از دانشگاه كلمبيا در آمريكا اين باره بيانيه‌اي صادر كرد. اين بيانيه به از جمله در نسخه آنلاين ۲۲ مه ۲۰۰۸ نشريه Hypertension منتشر شده است و بار ديگر اين موضوع را مورد تاكيد قرار دادند. البته، پيش از اين نيز بارها بر لزوم پايش فشار خون در منزل تاكيد شده بود، ولي اين نخستين بار است كه توصيه‌اي مشروح در اين مورد منتشر مي‌‌شود.
انتظار بر اين است كه در آينده انداز‌ه‌گيري‌هاي غيردقيق فشار خون در درمانگاه‌ها و محيط‌هاي بيمارستاني جاي خود را به اندازه‌گيري دقيق‌تر فشارخون بيماران درمنازل خودشان خواهند داد.


كاملا روشن است كه اندازه‌گيري‌هاي منظم روزانه به مراتب بهتر از اندازه‌گيري در ويزيت‌هاي گاه به گاهي در مطب‌ها و درمانگاه‌ها، به ويژه براي كساني است كه در معرض خطر حملات قلبي-عروقي قرار دارند.

از سوي ديگر، بيماران بيش از پيش در تشخيص و درمان بيماري خود مشاركت نموده و اين، خود، به تغيير رفتار و رعايت دستورات پزشك توسط آن‌ها كمك خواهد كرد.
اندازه‌گيري فشار خون در مطب‌ها، هميشه بازتاب فشار خون “واقعي” –به عبارت ديگر، متوسط ارقام حاصل از اندازگيري‌هاي مكرر فشار خون‌ در يك فاصله زماني كم و بيش طولاني- نيست.
از يك سو، فشار خون در طول 24 ساعت و بسته به فعاليت‌هاي جسمي همواره در نوسان است. از سوي ديگر، برخي مردم زماني كه قدم به مطب يا درمانگاه مي‌گذارند، به ناگهان دچار فشار خون بالا مي‌شوند. برخي ديگر، بر عكس، در منزل فشار خون بالا دارند، ولي در محيط‌ها درماني فشار خون‌شان طبيعي است. پايش فشار خون در منازل، اما، فارغ اين خطاها در اندازه‌گيري خواهد بود. به علاوه، بيمار نيز مي‌تواند از نزديك شاهد سير بهبودي بيماري خويش در نتيجه استفاده از داروهاي پايين آورنده فشار خون باشد، كه خود انگيزه‌اي است براي رعايت بيشتر دستورات پزشك.


تعريف فشار خون بالا


چه كار بايد كرد


براي فشار خون بالا درمان قطعي وجود ندارد، ولي مي‌توان با تغييراتي در شيوه زندگي –اغلب، همراه با مصرف دارو- آن را كنترل نمود. اما، از نظر پزشك، اين فشار خون بيمار است كه كليد تصميم‌گيري‌هاي وي به شمار مي‌رود. امروزه، هدف از درمان بيماران مبتلا به فشار خون بالا را آوردن فشار خون وي به پايين‌تر از 85/135 –يا پايين‌تر از 80/130 براي كساني كه مبتلا به ديابت يا بيماري كليوي است – مي‌دانند.

توصيه گروه كارشنان براي اندازه‌گيري فشار خون در خانه اين است:

• دستگاه فشار سنج خودكاري تهيه كنيد كه نياز به باد كردن دستي نداشته باشد (بيشتر فشارسنج‌ها را بايد بايد كرد. تصوير را ببينيد). اطلاعات راجع به مناسب‌ترين دستگاه فشار سنج را مي‌توانيد از پزشك‌تان بخواهيد. فشارسنج‌هاي خانگي در داروخانه‌ها و دراگ‌استورها موجودند.

• پس از خريداري دستگاه فشارسنج مناسب، آن را به نزد پزشك ببريد تا صحت و دقت روش شما در استفاده از آن سنجيده شود. از پزشك بخواهيد كه توضيح دهد چگونه مي‌توانيد از ارقام حاصله در جهت بهبود مراقبت‌هاي بهداشتي خود استفاده كنيد.

• براي اندازه‌گيري فشار خون، بهتر است به مدت يك هفته هر شب قبل از خواب و صبح‌ها بلافاصله پس از بيدار شدن فشار خون‌تان را اندازه‌گيري كنيد. هر بار، نخست پنج دقيقه به حال نشسته استراحت نموده (تصوير را ببينيد) و سپس دو تا سه بار به فاصله يك دقيقه اندازه‌گيري را تكرار نموده و تمام ارقام و مقادير را يادداشت كنيد. در پايان هفته، كافي است تنها ميانگين به دست آمده از 12 بار اندازه‌گيري را (مقادير مربوط به روز اول را كنار بگذاريد) در اختيار پزشك‌تان قرار دهيد. (۱۲ عدد مربوط به هريك از فشارهاي ماگزيمم و مينيم را جمع كنيد و بر ۱۲ تقسيم كنيد) با همين يك رقم، پزشك تصور صحيحي از فشار خون واقعي‌تان خواهد داشت و كمك بزرگي براي تصميم‌گيري‌هاي آتي وي خواهد بود.

فشار خون را، همواره، در بازو و از روي شريان بازويي اندازه بگيريد. اين شريان، از سمت داخلي آرنج عبور نموده و تا بالاي بازو ادامه دارد. اين، مناسب‌ترين محل براي اندازه‌گيري فشار خون خون است. به مچ دست يا انگشتان، زياد نمي‌توان اطمينان نمود.

پنج دقيقه آرام در جايي بنشينيد و پاهاي‌تان را بر زمين قرار داده و به پشتي صندلي تكيه دهيد. بازوي‌تان را بدون حركت بر روي سطح همواري قرار دهيد، طوري كه قسمت بالايي آن هم سطح با قلب باشد. نوار فشارسنج را به گونه‌اي قرار دهيد كه بخش مياني آن بر روي شريان قرار گيرد. (بر روي برخي از بازوبندهاي فشارسنج‌ها، علامت پيكاني وجود دارد كه كمك مي‌كند آن‌ها را در مكان درستي قرار دهيم.)

بيشتر مردم، ترجيح مي‌دهند فشار خون را در بازويي را كه زياد از آن استفاده نمي‌كنند (معمولا، بازوي چپ) اندازه بگيرند.
دست كم، 30 دقيقه پيش از هر بار اندازه‌گيري فشار خون خود نبايد نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند چاي، قهوه و كولا، الكل، سيگار، مصرف كرده باشيد و همچنين نبايد ورزش كرده باشيد.

براي آن كه بدانيد چند بار بايد اين كار را در خانه انجام دهيد، با پزشك‌تان مشورت كنيد. يادتان باشد كه فشار خون بسيار متغير است، از اين رو، مشاهده مقادير ناگهاني بسيار بالا يا بسيار پايين نبايد جاي نگراني باشد.

تعريف فشارخون بالا در بزرگسالان، عبارت است از فشار سيستولي يا ماگزيمم (رقم بالا) 140 يا بيشتر يا فشار دياستولي يا مي‌نيمم (رقم پايين) 90 يا بيشتر. اما، تعداد بيشتري از افراد، در موقعيت پيش از ابتلا به فشار خون بالا (محدوده بين 120 و 139 براي فشار سيستولي و 80 تا 89 براي فشار دياستولي) به سر مي‌برند.

گروه فشار خون سيستولي (ميلي‌متر جيوه) دياستولي (ميلي‌متر جيوه)
طبيعي < 120 (و) <80
ابتداي فشار خون بالا 139-120 (يا) 89-80
فشار خون بالا مرحله 1 160-140 (يا) 99-90
فشار خون بالا مرحله 2 ≤ 160 (يا) ≤ 100

بهترین وکیل مشهد | 09156948002

سایت وکیل مشهد کلیک کنید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خوش آمدید نظر فراموش نکنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18123
  • کل نظرات : 198
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 452
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 770
  • بازدید امروز : 200
  • باردید دیروز : 3,692
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 19
  • بازدید هفته : 11,657
  • بازدید ماه : 41,011
  • بازدید سال : 471,384
  • بازدید کلی : 32,324,588
  • کدهای اختصاصی

    X تماس با وکیل